Mån-Sön: 09:00 - 22:00
✓ Leverans inom hela Malmö   ✓ Matkasse under 2 timmar
Mån-Sön: 09:00 - 22:00
Kategorier

Köpvillkor

**Snartmat är en onlinehandel som erbjuder försäljning av dagligvaror och relaterade produkter och tjänster i Snartmats webbutik (Hemsidan) som kan nås via snartmat.se. Utförlig kontaktinformation och annan information återfinns på Hemsidan. Genom Hemsidan kan du handla varor från butikers sortiment i Malmö.

1. Allmänt
1.1 Villkorens tillämplighet och godkännande av Villkoren

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller för alla som gör inköp av produkter och tjänster från Snartmat och accepteras av Kunden när Kunden bekräftar sin beställning i kassan. Genom att genomföra en beställning och acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att fullt ut följa Villkoren och bekräftar att Kunden också har tagit del av vår Integritetspolicy och Cookiepolicy. Om Kunden inte accepterar Villkoren ska Kunden inte genomföra något köp hos Snartmat.

1.2 Möjlighet att ingå avtal

Genom att godkänna Snartmats Villkor försäkrar Kunden att han eller hon är myndig, det vill säga över 18 år, och har full juridisk kapacitet att ingå avtal med en annan part.

1.3 Användarkonto och medlemsvillkor

Kunden har rätt att endast skapa och använda ett Användarkonto. Vi tillåter användningen av flera användarkonton för att särskilja mellan personligt och yrkesmässigt bruk av Snartmats tjänster. Alla rabatter, erbjudanden eller andra förmåner som Snartmat erbjuder sina kunder är knutna till Användarkontot. Om Kunden skapar och använder flera Användarkonton för att beställa produkter och tjänster från butiken och därmed utnyttjar rabatter, erbjudanden eller andra förmåner på flera Användarkonton, innebär detta ett brott mot dessa Villkor, och Snartmat har rätt till återbetalning av använda rabatter samt ersättning för de kostnader som Snartmat har haft för hanteringen av ärendet.

1.4 Snartmats förbehåll beträffande slutförsäljning och eventuella felaktigheter i informationen

Snartmat förbehåller sig rätten att markera eventuell slutförsäljning och att korrigeras vid eventuella bild- och textfel på Hemsidan. Det kan exempelvis innefatta felaktiga produktbeskrivningar, felaktiga priser, felaktiga maxantal vid beställning av en produkt, eller inkorrekt information om produkters tillgänglighet i lagret. Snartmat har befogenhet att rätta sådana fel och att uppdatera informationen när som helst. Om ett felaktigt pris (eller en felaktig produktmängd för det angivna priset) har angetts för en produkt som Kunden har beställt, har Snartmat rätt att ta bort produkten från Kundens beställning eller rätta priset. Alla bildillustrationer på Hemsidan bör betraktas som just det – illustrationer. Dessa illustrationer kan inte garantera en exakt återgivning av antal produkter som Kunden kommer att erhålla, produkternas exakta utseende, funktioner eller ursprung. Snartmat kan inte hållas ansvarig för information, inklusive bilder, som tillhandahålls av tredje part.

2. Avtal och Beställning

2.1 Orderbekräftelser

Efter att Kunden har godkänt sin beställning kommer Kunden att motta en bekräftelse via e-post som intygar att Snartmat har mottagit beställningen. När Snartmat har plockat Kundens varor kommer Kunden att få en uppdaterad kvittens som även inkluderar eventuella ändringar i jämförelse med den ursprungliga beställningen. Snartmat rekommenderar Kunden att spara dessa bekräftelser för eventuell framtida kontakt med Snartmats kundtjänst.

2.2 Snartmats rättigheter att avvisa, ändra eller avbryta en beställning

Snartmat förbehåller sig rätten att avvisa, ändra eller avbryta en bekräftad order innan leverans i följande situationer:

  • Om leveranshindret uppstår till följd av omständigheter som ligger utanför Snartmats kontroll.
  • Om Snartmats betalningsförmedlare inte kan genomföra betalningen (på grund av Kundens otillräckliga betalningsförmåga eller av andra orsaker).
  • Om Snartmat misstänker att Kunden har tillhandahållit felaktig personlig information eller annan vilseledande information, eller om Kunden har använt en rabattkod eller annat erbjudande i strid med dess villkor.
  • Vid slutförsäljning, bild- och/eller textfel.
  • Om force majeure-förhållanden uppstår enligt punkt 8 nedan.
  • Om det, enligt Snartmats rimliga bedömning, finns giltiga skäl för att neka, ändra eller avbryta ordern.
2.3 Kundens rätt att ändra eller avbryta 

Kunden har möjlighet att lägga till, ändra eller avbryta en order fram till stopptiden som gäller för den valda leveranstiden. Normalt är stopptiden upp till en timme före den valda leveranstiden, men undantag kan förekomma. För ändringar i ordern eller avbokning, vänligen kontakta vår kundtjänst.

3. Varor, priser, avgifter och betalning 

3.1 Prisstruktur

Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms, om inte annat anges. Avgifter såsom frakt och plockavgifter anges separat och ingår inte i de angivna priserna. Snartmat erbjuder både varor med fasta priser och varor som prissätts baserat på vikt. På Hemsidan anges en ungefärlig vikt och ibland även ett pris. Snartmats åtagande gentemot Kunden är att den levererade produkten ska ha en vikt som motsvarar den ungefärliga vikten. I undantagsfall kan variationen vara upp till +/- 15%.

3.2 Aktuella priser

Vid beställning av varor och tjänster gäller de priser som var aktuella vid tidpunkten för beställningen. Detta säkerställer att Kunden alltid vid utcheckning och betalning på Hemsidan, tydligt ser vad de kommer att betala. Snartmat uppdaterar regelbundet priserna på Hemsidan för att följa priserna i butikerna.

3.3 Produkter och alternativ

Snartmat strävar alltid efter att leverera färska produkter med god hållbarhet. Produkterna som Kunden väljer att lägga i sin varukorg finns normalt tillgängliga i butikerna när beställningen görs. Lagerstatusen kan dock ändras fram till tidpunkten då beställningen plockas för leverans. Kunden har alltid möjlighet att vid beställningstillfället välja om ersättningsprodukter accepteras. Om en beställd produkt inte finns i lager och Kunden har valt att acceptera ersättningsprodukter, väljer Snartmat en motsvarande produkt som ersättning. Snartmat att ersätta produkten med en så liknande produkt som möjligt, och Kunden kommer endast att debiteras det nya produktpriset (ersättningsprodukten). För produkter med pant anges priset inklusive pant, om inte annat anges.

3.4 Reservationsbelopp

Snartmat reserverar 15 % av kostnaden för Kundens produkter och kassar (reservationsbelopp). Denna reservation görs tillfälligt för att täcka eventuella ersättningsprodukter, produkter med viktprissättning eller prisskillnader. När Kundens beställning har bearbetats och ordervärdet debiteras från Kundens konto, frigörs reservationen, och Kunden debiteras enbart för de levererade produkterna. Det slutgiltiga beloppet att betala beräknas utifrån den totala summan för beställningen, inklusive eventuella ersättningsprodukter.

3.5 Betalningsalternativ

Kunden har möjlighet att använda de betalningsmetoder som anges på Hemsidan och som stöds av externa betalningsleverantörer. Vid betalning med betalkort reserveras orderbeloppet när Kunden skapar beställningen. Beloppet debiteras från Kundens konto när beställningen är levererad och har blivit färdigbehandlad i Snartmats system. Vanligtvis tar det 1–2 arbetsdagar för denna hantering. Ibland kan det ta upp till 7 bankdagar innan banken bokför köpet på Kundens konto. Om Kunden avbokar sin beställning inom den angivna avbokningstiden, släpps den reserverade summan. Det kan i vissa fall ta upp till 7 bankdagar innan banken registrerar detta och helt tar bort reservationen från kortkontot.

3.6 Leveranskostnader och leveranstider

Snartmat kan ta ut leveransavgifter och/eller plockavgifter för vissa beställningar, beroende på Kundens val av leveransdag, leveransintervall, leveransadress, leveranssätt, orderstorlek och liknande. Eventuell avgift specificeras under beställningsprocessen och redovisas i kassan. Kunden väljer leveranstidpunkt i samband med beställningens godkännande. Snartmats mål är att leverera Kundens order inom det valda tidsintervallet vid beställningen. Om den uppskattade leveranstiden under leveransdagen verkar avvika från det planerade tidsintervallet, kommer Snartmat att kontakta Kunden via sms.

4. Leverans och frakt 

4.1 Allmänt om leverans

Varor levereras till den adress som Kunden har angivit i beställningen, om inget annat anges. Kunden är ansvarig för att hålla Snartmat uppdaterad med korrekta uppgifter för att möjliggöra en korrekt leverans. Det är Kundens ansvar att se till att Snartmat kan nå Kundens dörr. Om inte annat överenskommits, kommer Snartmat att placera varorna utanför Kundens dörr om Kunden inte är hemma vid leveransen. Snartmat ansvarar inte för varor som har lämnats utanför dörren om det är utanför Snartmats kontroll att leverera dem personligen. Om hinder som port eller grind hindrar Snartmat från att nå Kundens dörr, kommer varorna inte att lämnas där. Om Snartmat av någon anledning utanför dess kontroll inte kan leverera varorna till Kunden, kommer varorna tas tillbaka. Om detta hindrande är resultatet av omständigheter som är inom Kundens kontroll, kommer Kunden att debiteras som om leveransen hade skett. Snartmat kan också ta fotografier av varorna vid leverans.

4.2 Leverans av reglerade varor

När alkoholhaltiga drycker med en alkoholhalt över 2,25% eller andra produkter som är åldersbegränsade eller på annat sätt reglerade levereras, måste en person som uppfyller ålderskravet ta emot leveransen. Identitetskontroller kan utföras. Om mottagaren inte kan uppvisa giltig legitimation, inte uppfyller ålderskraven eller andra specifika regler för reglerade varor, är drogpåverkad eller misstänks för langning, förbehåller sig Snartmat rätten att inte genomföra leveransen. De aktuella varorna kommer att tas tillbaka och Kunden kommer att debiteras för varorna som om de hade levererats. Varor med åldersbegränsningar eller som kräver legitimation eller personlig mottagning kommer inte att lämnas utanför dörren. I dessa fall är Kunden ansvarig för att vara tillgänglig för att ta emot leveransen och öppna dörren under hela det meddelade leveransintervallet. I annat fall kommer Snartmat att ta tillbaka varorna och Kunden kommer att debiteras som om leveransen hade utförts.

5. Ångerrätt 

5.1 Generell information om ångerrätt

Enligt gällande konsumentskyddslagstiftning har konsumenten rätt att ångra ett köpavtal inom en viss tidsram. Denna rätt att ångra köpet gäller inte för varor som är föremål för snabb försämring eller varor som inte kan returneras på grund av hälsoskäl eller hygieniska skäl om förseglingen har brutits (om detta har gjorts av konsumenten). Dagligvaror, såsom livsmedel, hygienartiklar, toalett- och hushållspapper samt blommor, omfattas av detta undantag. För alla andra varor har konsumenten rätt att ångra sitt köp (utöva sin ångerrätt) enligt gällande konsumentskyddslagstiftning inom 14 dagar från det att varan, eller en väsentlig del av den, mottogs, under förutsättning att varan är i väsentligt oförändrat skick och att ingen försegling har brutits.

5.2 Meddelande om utövande av ångerrätt

Om konsumenten önskar utnyttja sin ångerrätt, är det tillräckligt att skicka ett meddelande till Snartmat (via post eller e-post) för att informera om beslutet att ångra köpet. Meddelandet om utövande av ångerrätten bör skickas till följande adress:

E-post: info@snartmat.se

Konsumenten bör ange sitt namn, adress och annan relevant information, inklusive ordernummer, fakturanummer och namnet på den aktuella varan i meddelandet. Om konsumenten inte vill använda något av de ovan nämnda alternativen för att meddela sitt beslut, kan konsumenten använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som har tillhandahållits av Konsumentverket.

5.3 Returfraktkostnader 

När konsumenten utövar sin ångerrätt, är det konsumenten som ansvarar för att täcka returfraktkostnaderna och för att säkerställa varans skick efter mottagandet. Returfraktkostnaden är 149 kr och varan/varorna hämtas av Snartmat hos kunden, enligt överenskommen dag och tid. Betalningslänk för returfraktkostnaden kommer att skickas ut till kundens e-postadress efter överenskommen dag och tid för returen. Varan bör registreras för retur inom 14 dagar från den dagen då meddelande om ångerrätten skickades till Snartmat. Det är viktigt att varan är i gott skick, ordentligt förpackad och om möjligt i sin ursprungliga förpackning.

5.4 Återbetalning av beloppet

Snartmat kommer att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 30 dagar från det att Snartmat har mottagit den returnerade varan eller från det att konsumenten har bevisat att varan har skickats tillbaka, exempelvis genom att visa upp en kvittens. Återbetalningen kommer att göras till samma betalningsmetod som konsumenten använde vid köpet, om inte något annat har överenskommits eller om det finns några hinder för en sådan återbetalning. Snartmat har rätt att dra av en summa motsvarande eventuell värdeminskning på varan jämfört med dess ursprungliga värde, om och i den utsträckning sådan värdeminskning beror på att konsumenten har hanterat varan på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

6. Reklamation 

6.1 Generell information om reklamationer

Snartmat tar ansvar för uteblivna varor eller varor som avviker från förväntningarna i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Kunder som upptäcker felaktigheter i de beställda varorna bör omedelbart kontakta Snartmat via de angivna kontaktvägarna på webbplatsen. Snartmat kan begära att felaktiga varor returneras. Snartmats ansvar är begränsat till varans värde och eventuella returkostnader. Eftersom livsmedel är färskvaror är det viktigt att reklamera snabbt, så kunder uppmanas att kontrollera varorna omedelbart och meddela Snartmat om eventuella fel.

6.2 Returfrakt för godkända reklamationer

Snartmat ansvarar för returfrakten när reklamationen har godkänts.

6.3 Kompensation i samband med reklamationer och mer

Om Snartmat godkänner reklamationen kommer den aktuella butiken först att försöka åtgärda felet genom att byta ut den felaktiga produkten. Om det inte är möjligt att ersätta produkten har kunden rätt att få återbetalning för varan. Efter att den reklamerade varan har returnerats (om det krävts av Snartmat) och reklamationen har godkänts, kommer Snartmat att kompensera kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Snartmat strävar efter att utföra detta inom 30 dagar från mottagandet av reklamationen, men tiden kan variera beroende på varans art. Snartmat förbehåller sig rätten att avvisa en reklamation om det konstateras att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid upprepade reklamationer inom en kort tidsperiod eller reklamationer som avser större belopp kan Snartmat komma att begära ytterligare detaljer och bilder av de reklamerade varorna och beställningarna för att bedöma om reklamationen ska godkännas. Vid hantering av reklamationer följer Snartmat riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden. Mer information finns tillgänglig på Konsumentverkets webbplats.

7. Länkar

Snartmat kan inkludera länkar från sin webbplats till andra webbplatser som är utanför dennes kontroll. Likaså kan webbplatser som är utanför Snartmats kontroll länka till Snartmats webbplats. Snartmat tar inget ansvar för innehållet på andra webbplatser än den egna och är inte heller ansvarig för behandlingen av personuppgifter eller användning av cookies som kan förekomma vid besök på sådana externa webbplatser. Kunden bör vara försiktig och läsa integritetspolicyerna på de aktuella webbplatserna.

8 Force Majeure

Snartmat ansvarar inte för förseningar eller inställda leveranser orsakade av omständigheter som Snartmat inte kunnat råda över, såsom exempelvis arbetskonflikt, krig, terroristattack, pandemi, virus- eller andra sjukdomsutbrott, naturkatastrof eller extrema väderleksförhållanden (t.ex. besvärligt vinterväglag, hög utetemperatur som påverkar fordons kylaggregat m.m.), eldsvåda, trafikolycka eller polisavspärrningar, plötsligt fel på leveransfordon (såsom t.ex. motorfel, bruten kylkedja m.m.) allmän brist på drivmedel, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el- /tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation (”Force Majeure”) samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av Force Majeure. Force Majeure ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om Force Majeure skulle uppstå informerar Snartmat dig dels i början, dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Såväl kunden som Snartmat har rätt att, efter meddelande härom, häva bekräftad beställning som inte kan levereras inom avtalat leveransintervall på grund av Force Majeure situationen.

9 Ändringar av tjänster och Villkoren 

9.1 Ändringar av tjänster

Snartmat kan, utan särskilt meddelande härom, förändra, revidera, ersätta eller ta bort de varor och tjänster, liksom innehållet i dessa tjänster, som Snartmat erbjuder på Webbplatsen. 9.2 Ändringar av Villkoren Snartmat förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden och utan att i förväg få Kundens godkännande. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbsidan. Ändringar gäller från en (1) vecka efter att Snartmat har informerat Kunden om ändringarna per e-post eller direkt i samband med att Kunden har accepterat Villkoren på Webbplatsen (görs i samband med att Kunden slutför ett köp). Snartmat rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbsidan regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

10 Överlåtelse

Kunden har inte rätt att till annan överlåta sitt Användarkonto och därtill anknutna rättigheter och skyldigheter. Snartmat har dock rätt att utan samtycke från Kunden, helt eller delvis, överlåta rättigheter och skyldigheter hänförliga till Villkoren.

11 Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta ersättningsbestämmelser.

12 Tillämplig lag och tvist 

12.1 Tillämplig lag

Svensk rätt ska tillämpas på Villkoren och på tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av Villkoren. 

12.2 Tvister 

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Snartmats kundtjänst. I andra hand kan Kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) och i sista hand ska tvister prövas av allmän svensk domstol varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.

Snartmats Allmänna Villkor har uppdaterats 2024-01-11.